dimecres, 12 de setembre del 2012

Platero, ara és un cotxe automàtic


Sembla ciència ficció que un cotxe es pugui desplaçar sol. Fins ara només hem vist alguna sèrie de televisió o alguna pel·lícula que oferia aquesta possibilitat. Ara ja és possible gràcies a un equip de científics del CSIC liderat per Teresa de Pedro. Aquí hi ha molta feina, molt de nivell de robòtica i un equip humà de primera, on les ganes d'assolir els somnis han estat per davant de les dificultats econòmiques que ens envolten en aquests dies.
Un sistema de navegació i posicionament desenvolupat per investigadors del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) ha permès que un vehicle completi un recorregut d'uns 100 quilòmetres sense ser manejat per un conductor.
Segons ha informat el CSIC, el sistema de navegació permet al vehicle-anomenat Platero- conèixer la seva posició amb un marge d'error de 50 centímetres i, gràcies a un sistema de visió artificial, pot reconèixer la calçada i els obstacles que trobi al seu pas .
Foto: CSIC. Platero: Fruit del projecte Utopia

El vehicle compta també amb un sistema de conducció automàtica que permet al cotxe simular el comportament d'un conductor humà i prendre les seves pròpies decisions en funció de l'estat del trànsit i la via.
Per a la responsable del projecte, la investigadora del Centre d'Automàtica i Robòtica (centre mixt del CSIC i la Universitat Politècnica de Madrid) Teresa de Pedro, "Platero representa el futur de la conducció, en què el vehicle és capaç de desplaçar-se de forma autònoma per satisfer les necessitats humanes ". El mecanisme de Platero és fruit del projecte "Autopía" , que es desenvolupa des de fa més de 15 anys.
Platero ha completat aquest matí el trajecte entre el Monestir de Sant Lorenzo de l'Escorial i la seu del Centre d'Automàtica i Robòtica a Arganda del Rey, uns 100 quilòmetres, que s'ha realitzat a una velocitat mitjana de 60 km / h i escortat per agents de la Guàrdia Civil.
Durant aquest trajecte i gràcies a un sistema de comunicació entre vehicles, Platero ha seguit les indicacions del 'cotxe guia Clavileño', situat un tram per davant seu .
Aquest 'cotxe guia' transmet la seva trajectòria a Platero amb missatges de la seva posició enviats 10 vegades per segon i, d'aquesta manera, el vehicle automàtic coneix la seva pròpia posició i sap cap a on s'ha de dirigir, de manera que el sistema  actua sobre els comandaments del vehicle per obtenir la conducció autònoma.
"Quan el vehicle coneix les condicions exactes de la calçada és perfectament capaç de circular sense la presència d'un cotxe guia. És per això que Platero no imita els moviments del vehicle de referència, simplement rep la seva informació i actua en conseqüència ", ha explicat el CSIC.
De Pedro ha assenyalat que l'ús del cotxe guia és perquè els navegadors convencionals "no tenen mapes amb la suficient precisió ni estan totalment actualitzats en termes de desviacions i accidents".
La primera part del recorregut ha transcorregut per vies urbanes des de la llotja del complex monumental fins a la carretera M-600, per incorporar-se després a l'A-6. El trajecte per l'autovia s'ha realitzat en sentit Madrid fins a l'arribada a la M- 50 , per la qual han discorregut fins arribar a la sortida 22 de la A-3, on es troba el Centre d'Automàtica i Robòtica.
"Aquest és un gran avenç per crear una infraestructura de transport més eficient i segura", ha subratllat de Pedro, que, no obstant, ha reconegut que encara falta molta feina perquè les vies estiguin poblades per cotxes autònoms.
El projecte er va néixer el 1996 i actualment rep finançament de dos projectes del Pla Nacional d'I + D + I, el projecte Guiade i el projecte Onda-F.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada